Mijn drive

Delen
Ik vertelde laatst in een interview dat ik deze winter 12 tot 15 uur per week train. Daarop kreeg ik de vraag voorgelegd hoe ik dat volhoud. Waar ik de innerlijke drive vandaan haal. Nou, het valt best mee.

Ik train lang niet al die uren in mijn handbike. Gemiddeld handbike ik ongeveer 5 uurtjes per week. Nu in de winter is dat voornamelijk op de Tacx, maar als het even kan ga ik lekker naar buiten. Ik woon natuurlijk in de meest ideale omgeving van Nederland, Zuid-Limburg genaamd, dus buiten trainen is hier ook gewoon fantastisch. (Amateur)wielrenners plagen tijdens een beklimming of afdaling, daar ben ik inmiddels wel aardig goed in. Dit is dan ook zeker een drive tijdens een buitentraining, wanneer ik het even zwaar heb.

Tijdens de Tacx trainingen gaat de muziek lekker hard aan en dan is het gewoon beuken. Verstand op nul en gaan met die banaan. Mijn innerlijke drive haal ik dan uit mijn doel, mijn ambities. Tokyo 2020, daar wil ik heen! Ik vind het dan ook heerlijk om helemaal stuk te gaan tijdens een training. Daar krijg ik een soort van voldaan gevoel van. Het kost me misschien veel energie, maar ik krijg er sowieso ook veel nieuwe energie voor terug. Klinkt raar, maar ik voel me echt slecht als ik een dag niet heb getraind of als ik een slechte training heb afgewerkt.

Naast het handbiken ben ik ook minimaal 6 uur per week te vinden in het krachthonk. Eén keer per week train ik onder begeleiding van mijn fysiotherapeuten bij Adelante, het revalidatiecentrum in Hoensbroek. De andere krachtsessies werk ik thuis af of op het sportcomplex van de Universiteit van Maastricht, waar ik de masteropleiding ‘Human Movement Sciences’ volg.
 

Hoe zorg ik er voor dat al die trainingen leuk blijven?

Allereerst train ik op verschillende manieren in de handbike. De ene keer korte intervallen met een hoge weerstand, de andere keer langere intervallen op een iets lagere weerstand. En dan hebben we natuurlijk nog de lage intensiteit duurtrainingen. Daarnaast train ik niet alleen voor het handbiken, maar loop ik ook minimaal één keer per week hard met een blade. Altijd lekker, even iets anders dan dat biken. Ook bij de krachtsessies op de universiteit en thuis train ik niet alleen specifiek voor het handbiken, maar neem ik ook buik-, rug- en beenspieren mee.
 

Hoe is bij mij de verhouding tussen rusten en trainen?

Het is natuurlijk heel belangrijk dat de arbeid-rust verhouding in balans is. Aangezien ik voornamelijk aan high-intensity intervaltraining en krachttraining doe, is het van groot belang dat ik voldoende rust neem na zo’n training. Daarom plan ik ook nooit een krachttraining voor de armen en een handbike training op dezelfde dag. Hetzelfde geldt voor hardlopen en krachttraining voor de benen. Hardlopen en krachttraining voor de armen plan ik meestal wel op dezelfde dag, maar dan wel met zeker 5 tot 6 uur tussen de verschillende sessies. Ik heb dan voldoende tijd om weer fris aan de volgende training te beginnen. Dit is overigens meer uit noodzaak, aangezien ik ook minimaal één rustdag in de week wil hebben. Dat is voor mij meestal de zaterdag.
 

Of ik nog wel eens iets leuks doe tussendoor?

Jazeker! Aangezien ik op zaterdag meestal geen training gepland heb staan, heb ik op de vrijdagavond en zaterdag lekker de tijd om leuke dingen te doen met vrienden. Het is overigens niet zo dat mijn trainingsdagen heilig zijn hoor. Door mijn drukke agenda met mijn opleiding, stage en sportleven ziet elke week er weer anders voor mij uit. Het komt ook wel eens voor dat er op een zondag toevallig een leuk uitje gepland staat met de familie, terwijl ik dan normaal een duurtraining heb. Ik doe dan niet zo moeilijk en verschuif die training gewoon naar een andere dag. Het sporten begint dan misschien een steeds groter deel van mijn leven uit te maken, maar dat betekent niet dat ik geen tijd meer heb voor andere dingen.

door Mitch Valize

 

Reageer op deze column

Uitgelicht

uitgelicht en partners uitgelicht en partners uitgelicht en partners uitgelicht en partners

Partners

uitgelicht en partners uitgelicht en partners uitgelicht en partners uitgelicht en partners uitgelicht en partners